www.hullygully.nl

WWW.HULLYGULLY.NL

WWW.HULLYGULLY.NL NIEUWS

2 augustus 2007

Uren rekenen aan een kick van twee minuten

door Jessica Maas

NEEDE - Honderden kleine lampjes liggen klaar voor montage. Een glimmend wagentje hangt aan de kabel en schuift aan de rails door de hal heen. De stoeltjes horen bij de Speed. Zoals de naam al zegt, deze nieuwe attractie gaat straks hard én hoog. Jaarlijks worden hier twaalf tot veertien attracties geboren, zegt eigenaar Albert Kroon van KMG (Kroon Machinebouw Groep). Hier is Neede. Al twintig jaar zit het bedrijf in de kermisattracties. Geen gokspul of kleine molentjes. Nee, we hebben het hier over machines met veelzeggende namen als de Freak Out, The Move It en After Burner. "Op bijna elke grote kermis staat er wel één van ons." En niet alleen in Nederland, ook in Europa, Amerika, Australië en Dubai draaien de attracties uit Neede rondjes met gillend publiek. Op de Tilburgse kermis stonden er deze week drie uit de stal van KMG. Het bedenken van een nieuwe attractie gebeurt vaak aan de koffietafel, vertelt Kroon. "Je krabbelt wat en langzaam ontstaat er een idee." Klanten worden benaderd en wanneer zij serieus geïnteresseerd zijn, kan het echte werk beginnen. Kroon: "Je begint te rekenen hoe hoog de versnelling op de persoon is. Hoeveel G-krachten ontstaan er? Positieve G-krachten, waarbij je in het karretje wordt gedrukt, kan een mens beter hebben dan negatieve G-krachten. Dan mag je maar tot 1,5 G gaan." De snelheid en het spel met de G-krachten maken de kick. De werktuigbouwkundige ingenieurs van KMG rekenen 'alles' uit. Kroon pakt er een dikke map bij. "Dit is nog maar de samenvatting van één machine." Pagina's vol met wiskundige berekeningen. Van elke schroef, van elke bout in de attractie wordt berekend hoeveel druk er op komt te staan. Op een tekening is een drager van de attractie helemaal opgedeeld in minuscule blokjes in verschillende kleuren. Van elke blokje in de stalen kolom is de druk in verschillende posities bekend. Wanneer de ingenieurs van KMG klaar zijn, gaan de berekeningen naar een gespecialiseerd ingenieursbureau. Zij rekenen alles nog een keer na. Dan gaat het hele pakket naar de keuringsinstanties. Ondertussen begint in de hal de bouw van de attractie. De eerste stap is het maken van de 'kale attractie'. "Het ziet er nog niet uit, maar dan worden wel de eerste tests gedaan." Stalen gewichten worden op de zitplaatsen gezet. Hoe stabiel is de attractie? Wat gebeurt er als er vier extreem zware mensen aan één kant gaan zitten? "Na deze testen gaan we zelf testen, in een provisorisch stoeltje en beugel." Voor de attractiebouwers hét moment. Kroon: "Dan weten we pas hoe goed een attractie is. Worden negen van de tien man hier in de hal al misselijk, dan moeten we hem bijstellen." Om de hoge attracties uit te proberen, gaat het dak van de hal helemaal open. Het gebeurt regelmatig dat de inwoners van Neede monteurs rondjes zien draaien in een kale attractie. Gaan de tests goed dan wordt de attractie afgebouwd, 10.000 lampjes worden gemonteerd, de elektra aangelegd. Het ontwerpen en maken van een nieuwe attractie neemt ongeveer anderhalf jaar in beslag. Anderhalf jaar voor een kick van drie minuten? Kroon: "Zo zien wij het niet. Er is eigenlijk maar weinig kermisgevoel hier, voor ons zijn het echt gewoon machines."

Bron, overgenomen met officiële toestemming : TC Tubantia

Terug