www.hullygully.nl

WWW.HULLYGULLY.NL

WWW.HULLYGULLY.NL NIEUWS

1 augustus 2008

De kermis als miljoenenbedrijf

Foto : Cape Kennedy, Park Hilaria 2007

EINDHOVEN - Honderdduizenden mensen genieten elk jaar van Park Hilaria én geven er geld uit.

In 2007 kwamen er 450.000 bezoekers. Over zeven dagen gaven ze gemiddeld dertig euro voor de attracties uit. Op de terrassen en bij eetkramen werd samen gemiddeld 29 euro uitgegeven. In totaal gaat het om een miljoenenomzet. De bedragen stijgen jaarlijks met zo'n vijf procent.

Kermisexploitanten hebben daarom wel wat over voor een standplaats aan de John F. Kennedylaan in Eindhoven. De meer dan honderd attractiehouders hebben vooraf een bod gedaan voor de pachtsom die ze willen betalen voor de gewenste locatie. "Een veelgemaakte vergissing is dat wij de hoogte van de pachtsom bepalen", zegt Eric Boselie, directeur van CityDynamiek. "De exploitanten doen dat zelf. Ze leveren envelopjes in met hun bod." Voor honderd plekken schreven zo'n zeshonderd exploitanten in.

De biedingen lopen erg uiteen, vanwege de locatie en de attractiesoort. "De meesten exploiteren spelautomaten, die brengen relatief meer op vanwege lage personeelskosten en de minder grote investering dan bijvoorbeeld de grote attracties." Iemand die spelautomaten uitbaat, betaalt daarom meer dan bijvoorbeeld de eigenaar van een spectaculaire attractie als de Dominator.

Gemiddeld bedraagt de pachtsom voor spelautomaten tienduizend euro. De totale pachtsom voor Park Hilaria komt dit jaar op 600.000 euro. De kosten die CityDynamiek maakt aan voorzieningen en opbouw blijven daar meestal iets onder. Er bleef vorig jaar zo'n twintigduizend euro over. "Een bescheiden winst", vindt Boselie. "Die investeren we weer in nieuwe evenementen of in de uitbreiding van bestaande." Want, stelt hij: "We gebruiken de kermis niet als financiële melkkoe. We willen vooral een mooi evenement neerzetten."

CityDynamiek heeft daarom geprobeerd een goede balans te vinden tussen betaalbaarheid en kwaliteit. "De kermis vormt de rode draad", zegt de directeur. "Daar omheen is er voor iedereen wat leuks: het circus, straattheater en een variétédorp." Ook zijn er verschillende thematerrassen.

De nieuwe publiekstrekkers worden betaald van de hogere pachtopbrengsten. De kermislieden willen meer betalen, omdat ze de ritprijzen dit jaar met maximaal 50 cent kunnen verhogen. Een kinderattractie mag maximaal 1,50 euro kosten, terwijl de grote atrracties omhoog gaan tot drie euro. Wat houdt een exploitant daar aan over? Daar wil de Nederlandse Kermisbond niets over kwijt. "Dat is de zaak van de ondernemers", zegt een woordvoerder. door Ellen van der Hart. dinsdag 29 juli 2008 -

Bron, overgenomen met officiële toestemming : Eindhovens Dagblad
.

Terug